Träningslära

Men hur bör, eller kan, du tänka gällande träning? Hur kommer du till exempel igång på bästa sätt, och vad bör du äta? Med träningslära får du kunskap om hur du bör träna och vad du bör få i dig för att orka och nå de resultat som du vill. Har du inte tränat på länge ska du inte sätta målet för högt. Att gå från inget till fyra pass i veckan är tufft, då tappar många av oss motivationen. Börja hellre med en halvtimmes rask promenad varje dag och kanske ett träningspass för att sedan utöka. Vad ska du då träna? Gör du någonting som du gillar är det större chans att du fortsätter, än om du tvingar dig att springa den där slingan som du egentligen hatar. Gå in på gymmens och dina lokala gymnastikföreningars hemsidor och undersök deras utbud. Våga prova! Maten är också jätteviktig, särskilt om du försöker gå upp eller ned i vikt. Vill du bygga muskler är det särskilt viktigt att du får i dig proteiner. Proteiner finns exempelvis i bönor, kvarg, kött och ägg. Kolhydrater är också viktigt för att orka. Dessa hittar du i livsmedel som potatis, ris och bröd. Vissa fetter är livsnödvändiga för kroppen att få i sig för att den ska fungera. Är du vegetarian eller vegan kan du behöva ta ett tillskott av B12 och omega 3 för att få i dig de essentiella fettsyrorna DHA och EPA. Grönsaker och frukt innehåller mycket vitaminer som också är viktigt för kroppen. Ät färgglatt, så ökar chansen att du får i dig de vitaminer och mineraler som du behöver. Sammanfattningsvis kan man säga att du ska äta en varierad kost och göra en aktivitet som du tycker om, det är första steget till ett hälsosammare liv. Läs gärna på om träningslära för att få mer kunskap och välj att tro på informationen från någon som gått kurser eller är utbildad i träningslära.

(Visited 160 times, 1 visits today)