Kostråd

Ett generellt kostråd som passar alla är svårt att ge. Din livsstil och livssituation påverkar valet av vad du ska äta. Om man ska ge ett kostråd som passar de flesta och som många av oss bör följa är det:

1. Ät mycket grönsaker och lägg till även frukt och bär

2. Ät fisk 2 gånger i veckan och ät både magra och feta sorter

3. Välj alltid osötade mejeriprodukter

4. Välj nyttigast möjliga matfetter som olivolja och riktigt smör

5. Ät inte mer än 500 gram rött kött per vecka

7. Byt ut bröd och pasta till fullkornsprodukter

8. Socker kan du skippa helt eller åtminstone undvika.

Det viktigaste är att du och din familj mår bra av det ni äter. Viktigt är också att äta varierat och lagom mycket. Om ni väljer att äta vegetariskt måste ni se till att få i er de vitaminer som kommer från kött, fisk och ägg från andra källor. Om ni äter baljväxter som bönor, linser och ärtor får ni i er samma näringsämnen som finns i kött och fisk. Många väljer att gå över till den omtalade lchf-kosten som betyder att man äter mat med lågt kolhydratinnehåll och högt fettinnehåll. Andra kosthållningar som förespråkas av många är:

1. Medelhavskosten som bygger på mycket grönsaker, ljust kött och nyttiga fetter

2. GI – står för glykemiskt index, vilket innebär att du undviker snabba kolhydrater

3. Paleokosten eller stenålderskosten betyder att du äter det som jagas och samlas såsom kött, fisk, ägg, bär och nötter. Sedan är det ganska självklart att alla har olika behov. Barn, gravida, hårt tränande eller en person med stillasittande jobb har olika behov av energi och näringsämnen. Ät och må gott är ett bra kostråd!

(Visited 75 times, 1 visits today)