Komma igång med träning

Det är många av oss som vill komma igång med träning. Vare sig du vill gå ner några kilo, bli starkare, mer uthållig eller bara leva ett sundare och mer hälsosamt liv är träning något för dig. Att komma igång med träning är dock inte alltid det enklaste. Många upplever att tiden inte räcker till, och andra har ännu inte hittat en träningsform som passar. För att göra det lite enklare att komma igång med din träning kommer här några tips som kan hjälpa dig:

  1. Sätt upp ett mål. Vad vill du uppnå med träningen? För många kan det bli lättare om man har ett mål som gör att man kan följa sin utveckling.
  2. Testa olika träningsformer. Har du inte tränat regelbundet på länge, eller bara testat på en viss träningsform kan du börja med att köra en ”testa på-månad”. Simning, jympa, dans, boxning, styrketräning, löpning och tennis är bara några förslag.
  3. Försök att variera din träning. Även om du hittar en träningsform som du verkligen tycker om är det bra både för kropp och själ att variera sig. Då riskerar du inte att tröttna på en viss träningsform, och kan anpassa din träning efter tid och plats. Vissa dagar kanske en enkel löprunda i området passar bättre, medan du andra dagar vill bege dig iväg och spela tennis.
  4. Hitta en träningspartner. Är man två eller flera kan man motivera varandra, och dessutom blir det lite svårare att dra sig ur om man har bestämt tid med en vän. Med dessa tips borde du kunna komma igång med träning, och kom alltid ihåg det viktigaste: att ha kul och känna att du mår bra av det du gör!

Efter träningen kan det vara skönt med massage, kanske en skön taktil massage skulle vara helt perfekt for dig, då slappnar musklerna av och kroppen får en chans till återhämtning.

(Visited 106 times, 1 visits today)