Bra att äta efter träning

Bra att äta efter träning

Är du en aktiv person som prioriterar en hälsosam livsstil och regelbundet besöker gym? Då vet du säkerligen att det är extremt viktigt att du har något bra att äta efter träning. Olyckligtvis är det många som inte äter nyttigt efter ett hårt träningspass. Det är kontraproduktivt och kan till och med lämna dig i sämre form efter ditt besök på gymmet. Vilka saker är då bra att äta efter träning? Man brukar dela upp träningskost i tre delar: före träning, under träning och efter träning. Före träning vill du äta en lätt måltid som inte innehåller näringsämnen som tar tid att bryta ned. Ät en normal måltid med exempelvis extra pasta eller ris mellan 2-4 timmar innan träning. Äter du en timme innan träning kan du äta exempelvis filmjölk och en fralla. För att hålla kroppen i form under din träning kan du få näring genom sportdrycker. Din måltid efter träning ska dock vara utformad för att återhämta kroppen. Ät en banan och drick en proteinshake direkt efter träning och ha en större måltid redo när du kommer hem. Tränar du hårt kommer du bryta ned dina muskler och det är viktigt att du bygger upp dem igen. I din återhämtningsfas bör du försöka få i dig 10-20 g protein för att ge kroppen det den behöver. Det är också alltid viktigt att du får i dig tillräckligt med vatten, speciellt under din träning.

(Visited 89 times, 1 visits today)